Coronaens ettervirkninger.

tirsdag 21. juni 2022

 

Coronaens ettervirkninger 

har jeg tidligere lest og hørt mye om. Og nå, etter at jeg er ferdig med smitten, og møtt ettervirkningene, kan jeg bare si at de er forskjellige fra person til person. Alt ifølge legen og egne erfaringer. 

Noen mister smak og lukt. Dette har ikke jeg opplevd, men lungene fyller seg med mye gufs, og dette må opp, sa legen i går. Alt for å unngå lungebetennelse. For det har du fra før, sa han. Din astma og emfysem er også en slags betennelse, og denne må ikke få utvikle seg videre.

Ettervirkningene vil nok vare en del uker framover, og du vil ha nytte av vitamintilskudd. D-vitaminer og Sink er viktige pluss C-vitaminer. Sa legen. 

Så jeg fortsatte ned til apoteket i første etasje og fikk ytterligere informasjon. D-vitamin er viktig for de fleste av oss, mente apotekeren. Vi får ikke nok på grunn av kosten vår og manglende sol. 

I Nord-Norge spiser de masse fisk og får nok D-vitamin tross mangelen på sol. Her i sør spiser vi ikke den beste fisken som er fisk som spiser fisk. Altså ikke laks, men saltvannsfisk som sei og torsk og lignende. Så nå har jeg lært det. Dessuten er jo sei den beste fisken jeg vet om.

 

Fastleger er det mangel på. 

Også her i Sandefjord. Dessuten er min fastlege som regel ikke på kontoret når jeg trenger ham, så de siste årene har jeg som regel møtt en vikar eller en av de andre legene på legesenteret, og disse skal jeg ikke klage på. Derimot skryte av. Hvorfor? Fordi de bruker litt lenger tid på meg siden de ikke har noen forkunnskaper om min tilstand. 

Det var en vikar som henviste meg til utredning av astmaen og en vikar som skjønte at lungene mine måtte røntgenfotograferes. Og dermed fant de ut at jeg måtte utredes hos en hjertelege som fant at hovedpulsåra var i ferd med å utvide seg.

Så vikarer er bra. Så nå hentes jeg inn til regelmessig sjekk av lunger og hjerte. Veldig bra.

 

Du har gjort noen smarte valg

i livet ditt, sa legen. Åh, spurte jeg. Du fortalte at du reiste til sjøs på grunn av pollenallergien din, og frisk sjøluft er den beste medisinen for sånt. Dessuten sa du at dere tilbringer mye av året på Gran Canaria, og det er den beste behandlingen av astma. Tørr og varm sjøluft som den på Kanariøyene er supert som astmabehandling, sa han. Takk, sa jeg, og gikk trøstet ut fra kontoret hans.

 

Så nå sitter jeg her 

og behandler ettervirkningen av coronaen uten å gjøre aldeles ingen ting, annet enn det jeg gjør nå. Altså sitter og skriver. Og kanskje du vil ha noen nytte av disse ordene. Hvem vet? Ikke jeg? Som Lisa Ekdahl synger.

 

God uke!

 

Hilsen https://vestfoldingen.com

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg