En ny dag og boken Shuggie Bain.

Fredag 9. april 2021

 

I dag er det fredag 

og begynnelse på en ny helg. Og snart har de fri, de som jobber. Jeg tenker en del på de som er permitterte eller de som har mistet jobben sin. Kanskje også uten muligheter til å få den tilbake. 

Det er harde tider for både arbeidsledige og unge som ikke kan være sammen, mens vi pensjonister har blitt luksusgenerasjonen. 

Jeg har sovet en god natt og da jeg våknet, tenkte jeg at nå er smertene fra Helvetesilden borte, men den gang ei. Utover formiddagen har de kommet tilbake, om ikke så kraftige som tidligere. 

Det gode været er i ferd med å komme tilbake. Sol og tre plussgrader klokka halv ni om morgen skal vi ikke kimse av.

 

Jeg leser for tiden boken Shuggie Bain av Douglas Stuart fra en tid i Skottland da kullgruvene ble stengt, den ene etter den andre. Arbeidsledigheten herjer, og alkoholen gjør ikke dagene noe bedre. Hovedpersonen Agnes forsøker allikevel å «holde fortet» med ungene sine selv om alkoholen har tatt mye av styringen. 

Dette er ikke særlig lystig lesing, men jeg lever meg lett inn i hennes situasjon og tenker at det er viktig å sørge for dem som mister eller har mistet inntektene sine i dagens krisetider. De økende køene foran Fattighuset og tilsvarende steder andre steder i landet forteller meg at vi må ha en bedre politisk løsning for situasjoner som den vi har i dag.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg