I hvilken rennesten har vi ligget sammen og drukket alkohol?

Tirsdag 26. januar 2021

 

Jeg ser på TV. 

Programmet er «Herskapelig» med Toppen Beck, og jeg hører navnet Giæver og husker min gamle skipper «Samuel Anton Giæver jr.». 

Han var skipper om bord i MT THORSHOV, så vidt jeg husker. Han sto alltid bredbeint med ryggen bakoverlent med armene bak ryggen. Han hadde ikke mage, slik mange skippere hadde, heller det motsatte, og tok seg selv svært høytidelig. Giæver-navnet betyr ganske så mye, spesielt i nord.

En dag sto han og pratet på broa, med annenstyrmannen som hadde vakt. Temaet var det vanlige, om vær og vind og mye annet. Annenstyrmannen løp litt fram og tilbake, fra broa, til bestikken og ut på brovingene, alt med kikkerten i hånden, så han fulgte ikke så godt med i det Giæver snakket om. Men det brydde «herr kaptein Samuel Anton Giæver jr.» seg lite om.

Så hørte jeg: 

Og det sier jeg deg annenstyrmann, hvis noen sier «du» til meg, vil jeg replisere med «i hvilken rennesten har vi ligget sammen og drukket alkohol?»

Annenstyrmannen hørte ikke spesielt godt etter, men bare minutter senere ropte han fra brovingen: 

«Dø skipper, ser du båten der til babord».

Jeg forventet at Giæver skulle kommentere denne tiltalen, men den gang ei. Han gjorde som han fikk beskjed om. 
 

MT THORSHOV
Giæver serverer annenstyrmannen
Meg

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg