Internasjonal kapital styrer helsa vår (søndag 4.oktober 2020)..

Nå kommer influensavaksinen. Eller rettere sagt, den kom for over en uke siden. Da til apotekene som tilbød denne til sine kunder for nær firehundre kroner. 

Vi som er i risikogruppen, får den hos legen for femti kroner, men da må vi vente til kommende uke slik at apotekene kan få tjent mest mulig på dem som ikke tør eller vil vente.

Hvordan det var før, da apotekene var frittstående, vet jeg ikke. Men nå når internasjonale eiere har kjøpt opp de fleste apotekene i Norge og dannet tre store eiergrupper, har pengemakta overtatt, og da veier deres pengebinge mer enn helsa vår. 

Se: https://e24.no/naeringsliv/i/Vbd4VJ/milliardaerene-bak-apotekene.

https://www.dinside.no/okonomi/apotekene-ma-avvise-vaksine-kunder/72867200

For noen dager siden var jeg innom apoteket som vi bruker oftest. Jeg skulle ha ny forsyning av astmamedisiner og spurte samtidig om når de forventet å få inn årets influensavaksine. 

«Den har vi allerede på lager», svarte hun bak disken. «Sprøyta kan du få her og nå». 

«Flott», svarte jeg. «Hva koster den?»

Hun oppga prisen som var nærmere fire hundre kroner, så jeg spurte med en gang om hva jeg måtte betale hos legen, og hun svarte at det ville koste femti kroner eller gratis hvis jeg hadde frikort, hvilket jeg har. Men da må du ventet til uke førtien, la hun til. 

Så hvorfor i all verden ville myndighetene at pengemakta skulle rå over helsa vår?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg