Miljøpartiet De Grønne har fått skikkelig fotfeste i Oslo (lørdag 16.januar 2021).

En venn mente nylig at vi ikke har bruk for MDG siden miljøinteressene blir ivaretatt av andre partier. Jeg kommenterte at dette er jeg svært uenig i. Når vi må velge mellom mammon og miljø, vinner som regel mammon, og siden dette er blant verdens viktigste saker, er det nødvendig at vi har et eget parti som holder miljøfanen høyt. 

Så begynte jeg å tenke og kom foreløpig til at vi har behov for de partiene vi har, fordi de representerer interessene til vårt lands forskjellige grupper.

Siden min venn som mente at vi ikke har bruk for MDG, selv støtter Høyre, vil jeg begynne med dette  partiet som hovedsakelig ivaretar kapitalinteressene. De som har mest penger støtter som regel dette partiet.

I regjeringen har vi også Venstre som jeg har lyst til å kalle småbedriftspartiet, og det er her de har sine velgere.

Det siste partiet i regjeringen er Kristelig Folkeparti som henter velgerne sine fra dem som har et veldig sterkt forhold til den protestantiske guden.

Mitt parti er Arbeiderpartiet som ivaretar interessene til dem midt på treet når det gjelder økonomi. Dette er også et problem siden vi her har mange forskjellige interesser, så det har lett for å bli «sprikende staur».

Senterpartiet er tradisjonelt bøndenes parti og har grunnfjellet sitt her, men i det siste har de begynt å hente stemmer fra yngre grupper som er opptatt av desentralisering.

Fremskrittspartiet må vi ikke glemme. De ivaretar interessene til dem som ikke finner seg til rette i noen av de andre partiene. 

Til slutt har vi partiene til venstre, Sosialistisk Venstreparti og Rødt. Disse er opptatt av dem som har minst. 

Dette er min oppfatning av våre politiske partier, og viser at det er behov for dem alle.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg