Om å betale seg forbi køen.

fredag 3. juni 2022

 

Det har vært mye snakk 

i det siste om folk som betaler seg forbi køene. I de åtte årene som de borgerlige har styrt, har denne utviklingen akselerert, og vi har etter hvert vennet oss til dette. Men i det siste der Tusenfryd forsøkte seg med det samme, sa det stopp. Protestene flommet inn, og ledelsen fant raskt ut at dette tiltaket var ganske så feilslått.

 

Når jeg tenker etter, 

så er vel det å betale seg forbi køen én sak, men dette betyr jo også at de som ikke betaler ekstra, blir skjøvet bakover i køen. De blir ikke stående på stedet, men de blir skjøvet bakover, mens de som betaler ekstra fyller opp køen foran.

 

Dette eksempelet 

er henter fra frisøren. Jeg får nummer tjuefem og ser at nummer tjue blir behandlet, og regner meg fram til når det er min tur. Etter en halv time sjekker jeg igjen og oppdager at det er ti foran meg. Ikke fem som tidligere. Svaret jeg får, er at noen har betalt ekstra for ekspress-behandling. 

 

En representant for Fremskrittspartiet 

argumenterte med at dette er da helt naturlig. De som vil betale mer, må da kunne gå foran, mente hun. Og sånn har kanskje verden blitt etter åtte år med en høyreledet regjering. 

 

Men derfor er det viktig 

at noen setter foten ned og sier et høyt NEI. Det å stå i kø og vente på sin tur, er noe vi har vokst opp med. Det er rettferdighet. Og vitner også om god oppførsel. 

 

Opp alle jordens bundne trelle – Dagsavisen

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg