Om “ufaglærte” bønder.

Onsdag 27. januar 2021 – Om «ufaglærte» bønder.

På min «nesten» daglige vandretur, passerte jeg som vanlig en vanndam ute på et jorde. Den var frosset til is, og flere unger forsøkte å kakke hull på den.

Så begynte jeg å tenke på alt arbeidet som ble nedlagt i drenering av jordene når vi bodde på Lensberg. Drenering for å unngå at det skulle danne seg dammer som kunne ødelegge matjorda.

På det jordet som jeg snakker om, har jeg aldri sett antydning eller forsøk på drenering. Når det gjelder den årlige kornhøsten, så er heller ikke den noe å hoppe i taket for. 

Så tenker jeg: 

«Kan årsaken være at bøndene er ufaglærte? At de ikke har utdanning i det de driver med? Slik det var før, måtte man ha konsesjon for å overta en bondegård, og for å få konsesjon måtte man ha landbruksutdannelse på en landbruksskole».

Hvis det er tilfellet at bøndene ikke har utdanning i faget sitt, synes jeg det er ganske svakt. Da har vi kanskje en bondestand som skryter av at norsk landbruk er så mye bedre enn utenlandsk, mens mange av dem er helt ufaglærte.

Jeg leser her: Konsesjonsloven – Norges Bondelag (bondelaget.no) men finner ingenting om at bonden skal ha en fagutdannelse. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg