Syttende mai, sjøkontakt, 113-appen, parkering i sentrum.

Torsdag 8. april 2021

                        

Så fikk vi beslutningen 

fra ordføreren i Oslo. Syttende-mai-feiringen i hovedstaden går fløyten. Fra den politiske ledelsen her i Sandefjord har vi vel ennå ikke hørt noe. Så vidt jeg vet.

 

Spaserturer 

mens vi har kontakt med havet er svært viktig for mange av oss, og nå leser jeg i Sandefjords Blad at rådmannen har tenkt på dette. Som tidligere sjømann er kontakt med havet svært viktig. Jeg behøver ikke se fjorden eller havet i det daglige, men avstanden må ikke være for lang, og turgåing langs sjøvann er svært godt for sinnet.

Sandefjordsfjorden, Strandsonen | Kommunen og Inger Line vil at du skal kunne spasere uavbrutt på begge sider av fjorden fra Tranga til Brygga (sb.no)

 

I Østlandsposten leser jeg m en familie som virkelig fikk bruk for 113-appen da mannen i familien ødela ryggen på tur uten å kunne komme seg ned til sivilisasjonen. Denne har jeg lagt inn på mobiltelefonen min for lenge siden, så dette er en reklame for denne. 

Jeg leser: Søsteren min brukte appen hun hadde på telefonen. 113-appen. Den bør alle ha. Hun er en av landets dårligste på kart, nord og sør og slikt, hun må ha hjelpemidler for å finne ut av hvor hun er, ler han i dag. Glad for å ha en søster med rett app.

Helvetesild eller Herpes-virus er noe dritt. 

Dette er min andre uke med denne plagen. 

«Du er helt frisk. Du har bare Herpes», sa legen på legevakta. 

«Årsaken er nok vannkopper da du var barn», mente fastlegen. «Paracet er løsningen. Du får resept av meg på ett grams Paracet».

Resten har jeg lest meg til på statens helsesider. Det er mange som mener mye når jeg googler på Helvetesild, og mye er bare tull, men «helsenorge.no» og NHI.no har solid informasjon.

Utslettet er bagateller, men de innvendige smertene har slått meg helt ut og sørger for lite søvn. 

Og så et tema som får mange bilister i harnisk. 

Det er så mange som vil kjøre sin egen privatbil helt inn i bykjernen og helst til den butikken som de vil besøke. Jeg tror at vi på sikt må vende oss til at bilene våre må stanses på et parkeringssted utenfor bykjernen der folk lever og hygger seg. Transporten videre inn i sentrum må besørges av egnede kollektive transportmidler. Da kan sentrum bli et trivselsområde for både gamle og unge uten at sentrumsgatene stenges av parkerte biler. Butikker må også vende seg til at det er de som må sørge for varetransport ut til sine kunder. Da tenker jeg på tyngre og uhåndterlige produkter. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg